May 21, 2019

Hoe nieuwe ontwikkelingen en technieken online marketing blijvend veranderen

De wereld van de online marketing is constant in verandering. Methoden en technieken die slechts enkele jaren terug effectief waren, kunnen binnen “no time” nutteloos, of zelfs schadelijk voor je zijn. Alom bekende klassiekers zijn bijvoorbeeld keyword spamming en 1 op 1 linkruiltjes. Deze SEO technieken hadden nog zo’n 10 jaar geleden een positief effect op je prestaties. Nu wordt je vrijwel direct door Google afgestraft. Dit maakt een actueel perspectief op de huidige online marketingontwikkelingen des te waardevoller. Om deze reden hebben we de belangrijkste online marketing do’s en don’ts die in 2019 spelen voor je op een rijtje gezet. Met deze informatie voorhanden weet jij welke ontwikkelingen waard zijn om tijd en geld in te investeren, en welke je gerust achterwege kan laten.

 

Do 1: maak gebruik automation tools

In de afgelopen jaren zijn automation, machine learning en AI uitgegroeid tot kernbegrippen in de online marketing. De kansen en mogelijkheden die deze ontwikkelingen bieden zijn nagenoeg onbeperkt. Nodig tijd dus om hier vol gebruik van te maken. Goede voorbeelden hiervan zijn de nieuwe functionaliteiten die Google Ads biedt. Met Smart Campaigns en Automated Bidding bijvoorbeeld, laat je geavanceerde software het zware werk doen. Je Google advertenties laat je zo continue optimaliseren, om zo effectief mogelijk te zijn. Immers kan een krachtige software dit vele malen sneller dan jij als mens dat kan. Een ander goed voorbeeld is de ontwikkeling van chatbots voor klantenservice. Deze technologie is anno 2019 voor zowel grote bedrijven als het MKB toegankelijk en snel te implementeren.

 

Don’t 1: je niet aan de (AVG) GDPR regels houden

Op 25 mei 2018 zijn de privacyregels voor internetgebruikers met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) flink verscherpt. Online marketeers moeten zich nu aan meer regels houden, om een flinke boete te vermijden. De meesten onder ons hebben hiervoor al de nodige aanpassingen doorgevoerd. Echter zijn er nog steeds online marketeers en webmasters die deze strenge wetgeving totaal negeren. Bij het verzamelen van persoonsgegevens via bijvoorbeeld e-mailmarketing of klantregistraties loop je het risico om een geldboete van maximaal €20 miljoen euro of 4% van de jaarlijks wereldwijde omzet te ontvangen. Ons advies is om je digitale omgeving zo snel mogelijk aan de AVG regels aan te passen.

 

Do 2: focus op klantinteractie

De digitale wereld is gebouwd op wederzijdse communicatie. Verschillende social media maken het mogelijk om direct met je doelgroep in contact te staan. Ook je (potentiële) klanten krijgen meer vertrouwen als je hen een spreekbuis geeft. Een veelgemaakte fout is dat bedrijven social media gebruiken als promotiemiddel, zonder de doelgroep een stem te geven. Gebruik social media daarom als een handige tool om vragen, opmerkingen of onzekerheden van je doelgroep te beantwoorden. Zorg ervoor dat ze gehoord worden en communiceer goed dat je hun opmerkingen serieus neemt. Daarnaast is klantinteractie effectief in het bouwen van een hechte community rondom je merk. Je klanten voelen zich onderdeel van een groep met gelijkgestemden, waardoor hun beleving een stuk persoonlijker wordt.

 

Don’t 2: niets doen met e-mail marketing

Vandaag de dag is social media een onmisbaar onderdeel van onze communicatie met anderen. Zodoende zetten enorm veel bedrijven en merken vol in op social media marketing. Echter wordt de kracht van e-mail vaak vergeten. Onderzoek heeft laten ziet dat het rendement vanuit e-mail marketing namelijk €38 is voor elke geïnvesteerde euro; een rendement waar social media marketing alleen van kan dromen. Het versturen van een e-mail kost nagenoeg niets, maar het effect is snel te voelen. Daarom adviseren we je om een doeltreffende e-mail marketing campagnes op te bouwen. Voor het gros van de branches , producten en diensten is e-mail marketing geschikt. Verschillende marketing automation tools kunnen je helpen om je nieuwsbrieven zo effectief mogelijk te maken. Het is een gemiste kans als je het volledig links laat liggen

 

Do 3: Investeer in voice search

Voice search wordt langzamerhand een essentieel onderdeel van onze digitale levens. Zowel smartphones als home assistants (Amazon Alexa, Google Home etc.) maken vol gebruik van deze technologie. Logischerwijze verandert online marketing hierdoor drastisch. In 2020 wordt er verwacht dat maar liefst 50% van alle Google zoekopdrachten via voice search zal gaan. Onze SEO activiteiten dienen dus rekening te houden met deze verschuiving in online gedrag. Door in te zetten op semantische content en natuurlijke zoekwoorden, passen we onze SEO aan op deze ontwikkeling. Even uitgelegd, houdt semantiek in dat er goed naar de achterliggende betekenis en context van content wordt gekeken. Ook zullen zoekwoorden langer en natuurlijker zijn, aangezien ze nu gesproken in plaats van geschreven worden. Speel vroegtijdig in op deze trends, zodat je een stap voorloopt op je concurrentie.

Don’t 3: alleen op tekstuele content focussen

Online marketing draait voor een groot gedeelte om zoekmachine optimalisatie – en advertenties. Aan de basis van deze domeinen staat tekstuele content die voor je Google rankings of kwaliteitsscores geoptimaliseerd dient te zijn. Hierbij wordt het inzetten van media echter vaak vergeten. Een gemiste kans, aangezien visuele informatie vele malen effectiever is dan alleen tekst. Immers zijn we door het overvloed van content snel overprikkeld. Met visueel aantrekkelijke media onderscheid je jezelf van de kudde en heb je veel meer kans dat een websitebezoeker uiteindelijk converteert. Vergeet dit belangrijke punt dus niet en bouw je online content door hoogwaardige afbeeldingen, infographics en video’s te gebruiken. In combinatie met nuttige en informatieve teksten, zal deze aanpak enorm effectief zijn.  

“Wat 10 jaar geleden nog prima werkte, kan nu nutteloos, of zelfs schadelijk voor je zijn„

Do 4: interactieve video wacht op je

Youtube is de wereldwijde gigant op het gebied van videostreaming en groeit nog steeds gestaag door. Wel zijn social media platforms als Instagram en Facebook een grotere rol op het gebied van videostreaming gaan spelen. Ook interactieve video zit in in een duidelijke lift. Met livestreaming en augmented reality bijvoorbeeld, geef je je toeschouwer de regie in handen. Op Instagram en Facebook hebben ze namelijk de mogelijkheid om op je livestreaming te reageren. Via augmented reality video’s kunnen kijkers zelf de keuze maken hoe het filmpje verloopt. Deze trend is ook terug te zien in de traditionele e-commerce. Vandaag de dag zijn er mogelijkheden om je webshop volledig video-interactief te maken. De filmpjes en contactmomenten worden aangepast op basis van de interesses en het gedrag van de websitebezoeker. Je conversieratio krijg met deze dynamische ontwikkelingen een flinke steun in de rug.

Don’t 4: jezelf de held van je boodschap maken

Als online business wil je jezelf uiteraard zo goed mogelijk presenteren. Immers is het je doel om potentiële klanten ervan te overtuigen dat je de juiste partner bent om mee in zee te gaan. Een groot gedeelte van bedrijven doen dit echter op de verkeerde manier. Hun content is voornamelijk gefocust op het onderschrijven van hun eigen kwaliteiten en voordelen. Met andere woorden, ze maken zichzelf de held, zonder vanuit het perspectief van de klant te kijken. De klant wil niet in detail horen waarom jij jezelf geweldig vind, maar welk profijt van je producten of diensten krijgen. Zorg er daarom voor dat je verhaal zich richt op de voordelen voor de klant. Hoe zorgt jouw product of dienst ervoor dat je klant vooruit gaat? Dat dien je duidelijk in je marketingboodschap te verwerken

 

Een universeel effectieve marketingtechniek bestaat niet

De opgesomde do’s en don’ts in deze lijst beschrijven algemene trends die momenteel een grote rol spelen. Veruit de meesten onder ons zullen vooruit gaan door deze ontwikkelingen te implementeren. Natuurlijk heeft je eigen branche en business model een enorme invloed in de mate hoeverre de do’s en don’ts van toepassing zijn. Een staalproducent bijvoorbeeld, zal minder profiteren van een Instagram livestream dan een webshop voor vrouwenmode. Bij Coddin kijken we goed naar hoe onze klanten in elkaar steken. Op basis daarvan weten we welke marketingtechnieken het meest effectief zijn om succesvolle marketingcampagnes te voeren. Ons advies aan jou is om een extensief beeld te hebben van je doelgroep en hun gedrag. Zo is het kiezen van de juiste marketinginstrumenten een stuk eenvoudiger. Door te meten wat werkt, bouw we aan solide successen voor onze klanten.