April 12, 2019

Het designen, bouwen en bijhouden van een goedlopende website kun je op tientallen verschillende manieren realiseren. Immers zijn diverse software programma’s en content management systemen op de markt te vinden. Bij deze platformen is het meestal mogelijk om een kant-en-klaar template te gebruiken. Zo hoef je dus zelf niet het design, de layout en functionaliteiten van je website te (laten) coderen. WordPress bijvoorbeeld, maakt vol gebruik van deze ready to go thema’s. In eerste instantie klinkt deze snelle en eenvoudige aanpak als ideaal, maar is dit wel zo? Immers ben je compleet afhankelijk van de kwaliteit en aanwezige functionaliteiten die je gekozen thema heeft. Als ondernemer of online professional wil je natuurlijk dat je de weg met de minste risico’s neemt.Kortom, is het beter om een kant-en-klaar thema aan te schaffen, of deze op maat te laten bouwen? Tijd om beide opties goed onder de loep nemen.

 

Snelle lancering versus kwaliteit

Het eerste en meest duidelijke voordeel van kant-en-klare thema’s is de implementatieduur. Na aanschaf kun je immers het thema snel en eenvoudig in een CMS als WordPress installeren. Een op maat gemaakt thema heeft dezelfde installatieduur, maar moet uiteraard eerst voor je gebouwd worden. Dit kan enkele dagen tot enkele weken duren, afhankelijk van de complexiteit van je wensen natuurlijk. Echter is het bij beide opties nog wel nodig om de content te vullen en de instellingen naar wens te tweaken. Zo moet je tekstuele en visuele content maken om de verschillende webpagina’s mee te vullen. Tevens dien je de menustructuur en kleurcombinaties in te stellen. Bij dit punt is het verstandig om te kijken waar je prioriteiten liggen. Indien je op zeer korte termijn een website nodig hebt, is een kant-en-klaar thema wellicht een tijdelijke oplossing die voldoende is. Met een verder uitgedacht en gestructureerde planning biedt een op maat gemaakt thema een betere kwaliteit.

Roeien met de riemen die je hebt

Een ready to go thema is een snelle oplossing, maar zijn niet toegespitst op jouw specifieke wensen en behoeften. De verschillende opties die je hebt worden bepaald door het specifieke thema dat je aanschaft. De kleuren, teksten en menu’s kun je aanpassen, maar het design blijft vast. Voor een zeer eenvoudige website is dit wellicht niet een groot probleem, maar bij webshops of ietwat complexere online omgevingen is dit vaak onvoldoende. Een uniek ontwerp, met toegespitste mogelijkheden en design opties kun je vergeten. Indien je toch iets op maat ingebouwd wilt hebben, heb je alsnog een webdeveloper nodig. Hij of zij zal dus in de code van het thema moeten duiken, om nieuwe functionaliteiten te bouwen. We raden dit af, omdat je developer zo in een code moet knoeien die hij of zij zelf niet geschreven heeft. Door bij het begin te beginnen zorg in 1 keer ervoor dat je waar voor je geld krijgt. Bovendien kun je je website rondom de noodzakelijke functionaliteiten bouwen, in plaats van het achteraf trachten in te bouwen.

 

“Er zit enorm veel code achter een kant-en-klare website, wat nadelig is voor de snelheid„

Kant-en klare thema’s hebben meer prestatie issues

Ready to go website thema’s zijn gericht om zoveel mogelijk verschillende klanten te kunnen bedienen. Daarom zit er enorm veel code achter, die allemaal een breed scala aan taken aan moet kunnen. Om deze reden zijn ze regelmatig log en inefficiënt, waardoor ze langzamer laden en moeilijker door Google opgepikt worden. Indien je een commerciële website hebt, betekent dit lagere Google rankings en dus minder bezoekers. Met een op maat gemaakt thema draait je website op een efficiëntere code, die specifiek gericht is op jouw doelen en benodigdheden. Je website laadt sneller en doet wat het moet doen. Bovendien ben je afhankelijk van de updates de de bouwer van het thema wel of niet maakt. Indien er niet meer aan de thema gewerkt wordt, veroudert je website. In dat geval ben je kwetsbaarder voor bijvoorbeeld hackers. Bij een custom thema heb je de update zelf in de hand.

 

Hoe doen wij het?

Als websitebouwer willen we uiteraard de beste oplossing aan onze klanten bieden. Daarom houden we goed in de gaten welke verschillende technische opties er voorhanden liggen. WIj kiezen ervoor om elke website die we leveren zelf te bouwen. Een kant-en-klare oplossing is niet voldoende om onze klanten de middelen te geven om te presteren. We bouwen hem op maat, door gebruik te maken van de nieuwste methoden en technieken in de digitale wereld. Met een kant-en-klaar thema is het zeer moeilijk om je de middelen te geven om daadwerkelijk te excelleren. Een kwalitatieve en doelgerichte website is immers geen kostenpost, maar een investering.