February 22, 2019

Een hectische markt met oneindig veel mogelijkheden

 

Vandaag de dag zijn er wel duizenden webdesigners in Nederland te vinden. Van enorme magnaten met honderden werknemers in dienst, tot kleine en onafhankelijke spelers; ons land zit er vol mee. Daarom is het voor zoekende organisaties een enorme taak om de juiste partij te vinden. Een snelle Google search laat zien dat elke webdesigner verklaart dat zij de beste zijn. Echter zijn duidelijke verschillen in eerste instantie lastig op te merken. Een groot gedeelte van deze partijen biedt namelijk exact dezelfde diensten aan, terwijl anderen juist weer een duidelijk specialisme hebben. Ons doel is om je een korte maar duidelijke leidraad te geven. In 10 stappen leggen we uit hoe je uit duizenden het juiste webdesigner kunt kiezen. Hiermee zorg je ervoor dat je met een partij in zee gaat die je optimaal vooruit helpt. 

 

1. Zet je eigen wensen en behoeften op een rijtje

Voordat je begint met het zoeken naar een geschikte webbouwer, is het essentieel dat je eigen wensen en behoeften duidelijk zijn. Immers is het onmogelijk om met de juiste partij in zee te gaan, zonder dat je weet wat je echt nodig hebt. Inventariseer wat voor digitale oplossing je nodig hebt. Is het een reguliere website, webapplicatie  of webshop? Tussen elke optie zitten er namelijk aanzienlijke verschillen in doel, design en technische functionaliteiten. Indien je fysieke producten gaat kopen, heb je een webshop nodig. Bij het verlenen van diensten is een commercieel gerichte website meer geschikt. Een webapplicatie is de beste oplossing als je doelgroep voornamelijk op mobiele platformen zit. Kortom, nadat je weet wat je daadwerkelijk nodig hebt, is het makkelijker om de juiste webbouwer te kiezen.

 

2. Maak een shortlist van relevante webdesigners

Na het inventariseren van je eigen wensen kan het zoeken naar een geschikte webbouwer beginnen. Maak hierbij een shortlist van 5 a 10 relevante webbedrijven. Google Search is hier een uitermate geschikt middel voor. Hierbij is het een goed idee om bijvoorbeeld een zoekterm als “webshop laten bouwen” te gebruiken. Een toegespitste insteek vergroot de kansen dat je direct een geschikte partij te pakken hebt. Bovendien is het handig dat de webbouwer op een niet te ver van je zit. Je wilt niet dat je onnodig veel tijd kwijt bent met reizen van en naar locatie. Immers is tijd geld en wil je je zo goed mogelijk kunnen focussen op je eigen business.

 

3. Kijk naar de klantreviews en portfolio’s

Na het opstellen van een shortlist, is het tijd om goed naar de klantbeoordelingen en portfolio’s te kijken. Immers krijg je zo een goed beeld van de kwaliteit en service van die geleverd worden. De reviews laten duidelijk zien of de klanten tevreden waren. Eventuele feedback en verbeterpunten over het bedrijf zijn vaak ook te zien. Echter zijn er veel bedrijven die neppe beoordelingen laten plaatsen. Vaak gaat het dan om anonieme reacties of erg korte, inhoudsloze beschrijvingen. Google daarom naar de namen van een aantal beoordelaars om de authenticiteit van de reviews te garanderen. Daarnaast is het enorm nuttig om de portfolio van een webbouwer onder de loep te nemen. Dit is namelijk concreet bewijs van reeds afgeronde projecten. Kijk hierbij zowel naar de kwaliteit van het design als de technische functionaliteiten. Zo kweek je een realistische verwachting van wat het bedrijf voor je kan betekenen.

 

4. Beoordeel het niveau van expertise

De volgende stap is om te beoordelen of een webdesigner daadwerkelijke expertise kan leveren. Dit klinkt vanzelfsprekend, maar er zijn enorm veel partijen die kant en klaar werk aan je leveren. Hier en daar wordt een basistemplate aangepast en voor een hoge prijs aan je doorverkocht. Dit is iets wat je te allen tijde wilt vermijden. Informeer jezelf goed naar de competenties en skills van de partijen in je shortlist. Hebben ze geen eigen webontwikkelaars in dienst? Dan heb je waarschijnlijk met een partij te maken die website thema’s inkoopt en net doet alsof ze het zelf gebouwd hebben. Daarnaast is het essentieel dat een webbouwer verstand heeft van responsive designs, online marketing en usability. Het geleverde werk dient het juiste technische niveau te bieden, om ook in de toekomst relevant te blijven.

 

5. Gaat het om een full-service bureau?

Het ontwikkelen van een digitale omgeving vergt skills in een breed scala aan verschillende specialismen. Je hebt grafische ontwerpers, programmeurs, content schrijvers, juristen en online marketeers nodig om een website of app in zijn volledigheid op te leveren. Echter kan niet elke webdesigner je met elk specialisme even goed helpen. Een groot gedeelte van deze partijen heeft geen online marketeers in dienst en bijna niemand biedt hulp aan voor juridische documenten. Een full-service helpt je met elk aspect van een succesvolle digitale oplossing. Daarnaast is het enorm handig dat je maar bij één enkele partij terecht hoeft, in plaats van meerdere losse bureau’s. Al met al adviseren we je ten zeerste om voor een full-service bureau te kiezen.

“We adviseren je om met een full-service bureau in zee te gaan„

6. Zorg dat je de exclusieve gebruikersrechten krijgt

Het bouwen van een website of webapplicatie is een complex process, waarbij meerdere partijen samenkomen. De webdesigner levert een product, waar duizenden lijnen unieke code in zitten verwerkt. Sommige partijen eisen daarom de volledige rechten over wat ze leveren. Verzeker jezelf daarom van de exclusieve gebruiksrechten van het geleverde product. Je wilt niet dat het design van jouw website niet voor meerdere bedrijven gebruikt kan worden. Verzeker jezelf van een unieke digitale omgeving.

 

7. Luistert en denkt de webbouwer met je mee?

We kunnen rustig stellen dat jij niet de expert bent op het gebied van webdesign. Immers was het dan niet nodig geweest om een externe partij hiervoor te benaderen. Om deze reden kan het lastig zijn om vast te stellen wat voor digitale oplossing en technische functionaliteit je nodig hebt. Een goede webontwikkelaar denkt met je mee en geeft zijn eigen inbreng. Een partij die domweg alles uitvoert wat je van hen vraagt, is een partij die waarschijnlijk producten van een slechte kwaliteit levert. Een goed meedenkende webbouwer dient je compleet te informeren over de kansen en risico’s die bij elke benadering liggen. Ze delen hun eigen expertise, om jouw eigen bedrijf zo goed mogelijk naar voren te laten komen.

 

8. Vraag om een uitgebreide prijsopgave en urenbesteding

Een website of webapplicatie laten bouwen kan tussen webontwikkelaars aanzienlijk in prijs verschillen. Het kan voorkomen dat de ene wat duurder is dan de ander. Een hogere prijs is, indien het in je budget past, niet automatisch een slechte zaak. Als je waar voor je geld krijgt, mag je beter eindproduct verwachten. Echter is dit niet automatisch bij iedereen het geval. Vraag daarom of je een uitgebreide prijsopgave en urenbesteding kan ontvangen. Inventariseer goed wat je precies krijgt voor de prijs, en hoeveel uur de webdesigner daarmee kwijt is. Vergelijk hierbij de bedrijven met elkaar, om te bepalen welke uurtarieven als redelijk kunnen worden gezien.

 

9. Bij welke partij krijg je de beste nazorg?

Naast een goed uitgevoerde ontwikkeling, is de aangeboden nazorg ook belangrijk. Continue onderhoudsbeurten, content verversingen en updates zijn nodig om je digitale omgeving draaiende te houden. Een goede webbouwer verleent daarom complete nazorg en blijft met je website aan de slag. Hierbij ligt de nadruk op het opbouwen van een goede en vertrouwenwekkende relatie voor de lange termijn. Je moet het gevoel krijgen dat ze zich betrokken en mede-verantwoordelijk voelen voor jouw succes. Je kan stellen dat een website nooit af is. Immers blijven online technieken en methoden zich continu ontwikkelen. Met de juiste nazorg blijf je aan de top van je branche.

 

10: Is een persoonlijk kennismakingsgesprek mogelijk?

Een goede webontwikkelaar geeft haar (potentiële) klanten de kans om vrijblijvend kennis te maken. Een bezoek op locatie geeft je de mogelijkheid om de “feeling” van het bedrijf goed mee te krijgen. Komen ze professioneel en degelijk over? En luisteren ze goed naar wat je zegt? De webdesigner is er om jou te helpen, niet anders. Indien ze je niet de kans bieden om een gratis intakegesprek te voeren, kan je wel nagaan dat een verdere samenwerking niet naar behoren zal zijn. Kortom, geef hen de kans om zich te bewijzen, maar stel hier wel grenzen in.

 

Coddin staat voor nieuwe websuccesen

We hebben dit stappenplan samengesteld om bedrijven en ondernemers de nodige houvast te geven. Vandaag de dag is de digitale wereld één die zich  als enorm dynamisch en turbulent kenmerkt. Coddin staat voor je klaar om blijvend online succes voor je te realiseren. We zijn een full-service bureau dat je van de eerste tot de laatste stap ondersteunt. We leveren maatwerk oplossingen in WordPress en programmeren hierbij je website volledig zelf. Bovendien hebben we online marketing experts in dienst die je website in een succesvol omzetkanaal te transformeren. Daarnaast leveren onze online-juristen de juiste algemene voorwaarden of een privacy- & cookiebeleid om eventuele bedrijfsrisico’s af te weren. Kortom, Vul het onderstaande contactformulier in en we bespreken graag met je hoe we nieuwe online successen voor je gaan realiseren.